söndag 5 oktober 2014

Små skatter


Igår lördag tog jag en långpromenad inne i Palma.
Bara på små gränder jag aldrig gått på förut.
På vägen samlade jag på mig små skatter som nu samlas i en liten skål. Snäckor, kristaller och en liten Guan Yin ligger där vackra tillsammans.
Efter promenaden var det dags att köpa mat och jag blev så glad när jag kom till butiken, för innanför dörrarna står en äldre man och håller fram en lapp till mig. Jag förklarar att jag inte är så bra på spanska. Han är vänlig och förklarar tålmodigt att han står där för Rotary och ber alla som att köpa något extra som han kan lämna till behövande. Då ser jag att han har två fulla kundvagnar bakom sig.
Han säger att det kan vara en påse ris, ett paket pasta, hygienartiklar eller liknande.
Jag plockade ihop det jag behövde hem och valde sedan att köpa ett paket med tandborstar, tandkräm och duschtvål.
När jag står i kön för att betala så har alla något i sina korgar som dom sedan går och ger till mannen.
Svårare än så behöver det inte vara.

Inga kommentarer: