lördag 11 april 2015

Självmedkänsla


I torsdags jobbade jag på en föreläsning som den här fina kvinnan höll


Marta Cullberg
hon är psykolog och psykoterapeut.
Föreläsningen var fantastiskt då hon beskrev hur hon arbetar med klienters negativa självbilder genom symboldrama.
Många nya tankar och insikter kom under kvällen, 
men en mening, ett ord som hon sa etsade sig fast ordentligt.
*Kan man trösta sig själv, utveckla självmedkänsla.

S.J.Ä.L.V.M.E.D.K.Ä.N.S.L.A

Ett ord jag aldrig hört innan.
Då jag söker efter ordet så kommer det upp en mängd förslag där ordet ingår, så att det finns, används och är inget nytt.
Men det var det för mig.
Att ha medkänsla med andra är inget svårt,
att självömkan går också bra,
men att gå in och ha självmedkänsla för mig riktigt stort.

På ett ställe läser jag:
"Så länge allt flyter på och du gör bra ifrån dig är det bra att ha självkänsla. Men när allt går går fel och du misslyckas och känner dig usel gäller det att ta fram självmedkänslan. 
Det du säger till dig själv, praktiskt taget varje dag,
skulle du aldrig säga till någon annan."
Nu ska jag ta med mig min hund och titta om körsbärsträden slagit ut i Kungsträdgården.
Henrik och Julia har åkt till Köpenhamn tillsammans över helgen för att lämna alla Beccas möbler och saker till hennes nya lägenhet där.
Älskar att våra döttrar är så modiga att dom följer sina drömmar, vågar prova på.


1 kommentar:

Min resa i Livet sa...

Vilket vackert ord. Tack <3
/Linda