måndag 1 december 2014

Det lilla extra


Just nu så hjälper jag till i köket hos en vän som har catering.
Det är så mysigt att vara i hennes kök, varmt, doftande, en dialog som pågår konstant.
Inspiration i en stor mängd för mig som alltid tyckt om att laga mat, och här väljs både recept, råvaror och presentation av maten med största omsorg.


Härom morgonen då jag yogade hemma innan jag gav mig dit så kom insikten varför jag egentligen är där just nu.
Det handlar inte så mycket om att jag ska jobba, laga mat och baka.
Jag är där mest för att ta in att hon alltid gör det där lilla, lilla extra.
Det som innebär mer lite mer arbete, men kan göra stor skillnad.
Som att gnida in grönkålen i citronolja istället för att ringla den över.
Som att hacka extra Romansallad och bland upp med för att det gör att salladen blir luftigare och vackrare för ögat.
Som att ta sig tiden att lägga upp en bit paj på porslin och vispa upp Kesellan fast det bara är en bit till henne själv då hon tar en rast på tre minuter.


Just det sista är jag väldigt dålig på.
Göra det lilla extra för mig själv.
Pajen blir godare på fint fat med vispad Kesella.
Oljan kommer mer till sin rätt om man gnider in den.
Jag är pysslig och donar, men kan ibland slarva bort det där lilla extra som gör DET och särskild då det kommer till att göra det för min egen skull.
Detta går igen i fler saker i mitt liv än i matlagningen
och var viktigt för mig att få syn på.
Får man syn på det så kan man ju ändra på det.
Nu tar jag den lilla stunden på morgonen att göra kaffe med kardemumma i då det är det bästa jag vet att starta dagen med.
Jag stannar upp, andas och tar in situationerna för att se hur dom kan göras lite, lite mer njutningsfulla.



Nu ska jag ta mig tiden att leta upp var man kan beställa boken Brida av Paulo Coelho.
Jag har i veckan fått fem sms av Malin som säger att jag måste läsa den.

Inga kommentarer: