söndag 15 februari 2015

Mitt sällskap

Helgens vackraste läsning hittade jag HÄR
Tvillingsjälar
Bara namnet ger gåshud.


Hemma har jag plockat och städat i rummet som dottern lämnade.
Spåren efter henne finns lite överallt.
Som i torkade växter på väggarna och en mängd olika bönor och gryn i skafferiet.


Lilla kusinen var här igår och hjälpte mig efter vi hade åkt 
pulka i Nyckelviken.
Han frågade: Vem bor här nu?
Ingen, svarade jag
Då gör jag det, sa han och bäddade ner sig i sängen.


Han och jag kan stå i en evighet och titta på alla foton vi har på en vägg.
Prata om vilka det är på bilderna, var bilden är tagen och vad vi gjorde då.
Han favoritgissning är Miami.
En plats jag aldrig varit på, men som han säger att vi ska till om jag aktar mig för vithajarna.


Vi lagar mat tillsammans, fast hans vill mest diska.
Disken blir en bilskrot, en lek där väldigt mycket vatten ingår.
Sen tittar vi runt på annat vi hittar här hemma tills kan kommer på att vi har ett jättestort badkar.
Av med kläderna så är han plötsligt en vithaj med badskums mustasch.



Han ringer sin mamma och pappa för att tala om att han inte sover hemma, utan stannar hos oss.


Han leker,
jag pysslar, skriver och läser.
Ibland får jag en bil att köra, han skäller på Frasse som sitter mitt i bilvägen.




En lördag i sällskap av M snart fyra år.
Den bästa lördagen.

Inga kommentarer: