lördag 13 december 2014

Förväntningar


Lucia
Jag var uppe tidigt och tittade på luciamorgon,
drack kaffe och åt lussebullar.
Då vi för första gången på många år inte firar jul hos oss
så såg jag min chans att slippa ha julgran hemma, men då jag såg denna lilla gran fick den följa med hem.
En alldeles lagom storlek för mig.
Jag är ingen person som har ett behov av traditioner,
jag har alltid ett motstånd för saker som förväntas vara på ett visst sätt.
Det är inte så att jag inte tycker det är mysigt då det väl sker,
men förväntningarna som finns både uttalade och outtalade innan är det som jag har svårt för.
För mig blir det alltid bäst med spontana händelser, vilket kan ställa till det för andra då dom vill boka och planera.
Det är svårt att ha spontan jul och midsommar, jag vet.
Man får alltid trixa och lirka med mig för att lyckas boka in något.
Jag tror att förväntningar ställer till det oftare för oss än vi anar, både dom vi ställer på andra och andra har på oss.
Mötena som sker utan dessa, det blir såna jag minns.

Inga kommentarer: